کد خبر: ۱۶۴۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۲۴ تير ۱۴۰۳
 مسئول هیئت‌امنا مسجد بغدادی بیان کرد: 

 نوای حَسِین از مسجد بغدادی شیراز

 مسئول هیئت‌امنا مسجد بغدادی گفت: یک نوع سینه‌زنی قدیمی به سبک قطاری انجام می‌شود که در ادبیات فولکلوریک شیراز به نام عزاداری حَسِین نام‌گذاری شده است.

منصور مرزبان در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه» در توضیح سبک سینه‌زنی قطاری که از قدیم در مسجد بغدادی شیراز مرسوم بوده و ثبت جهانی نیز شده است، بیان کرد: از گذشته‌ای نه‌چندان دور در محلات قدیمی شیراز یک نوع سینه‌زنی قدیمی همچنان ادامه دارد که در بین جوانان محبوبیت زیادی دارد.
 

وی ادامه داد: این سبک از عزاداری در دو محل در شیراز شروع شد که به‌مرور ادامه داشته است، ابتدا در محله سر دزک و بعد در محله لب آب مرسوم شد که بعد از گذشت سال‌های زیاد این عزاداری به سبک قطاری و در ادبیات فولکلوریک شیراز به نام عزاداری حَسِین یعنی به نام حسن و حسین نام‌گذاری شده است. (در ادبیات عرب حروف ین یعنی دو، مثل حبتین دو نفر) این حَسِین یعنی هم حسن و حسین.
 

 نوای حَسِین از مسجد بغدادی شیراز

مسئول هیئت‌امنا مسجد بغدادی افزود: دلیلش هم این است که آن فردی که به‌عنوان میان‌دار و وسط آن جمع در مجلس می‌ایستد زمانی که میان‌دار دستش را به‌عنوان آمادگی بلند می‌کند و می‌گوید حسن و تعدادی دیگر به میان‌دار کمک می‌کنند و تعدادی دیگر در روبروی آنها می‌گویند حسین که این حسن و حسین گفتن‌ها پشت‌سرهم حسین می‌شود.
 

مرزبان با یادآوری اینکه این سینه‌زنی قطاری ثبت جهانی شده و در بسیاری از رسانه‌های بزرگ دنیا هم این سینه‌زنی ما پخش شده است، بیان کرد: این سینه‌زنی قطاری در ابتدا این‌طور بوده که بر لبه حوض انجام می‌شده است، در منازل قدیمی اینها به لبه حوض می‌رفتند و بر لبه حوض می‌ایستادند که یک دستشان را برای تعادل دادن به نفر بعد از پشت سر به کمربندهای یکدیگر می‌گرفتند و دست دیگرشان آزاد بود.
 

 نوای حَسِین از مسجد بغدادی شیراز

وی در تشریح نحوه اجرای سینه‌زنی قطاری افزود: ابتدائاً روی پای راست به سمت راست و بالا حرکت می‌کردند، در واقع می‌پریدند و بعد با پای راست پایین می‌آمدند و ضمن اینکه به سمت بالا می‌پریدند، دستشان حرکت می‌کرده و به هنگام پایین آمدن دست هم به سمت پایین می‌آمده است که این مراسمات معمولاً در شب‌های تاسوعا و عاشورا اجرا می‌شود.
 

مسئول هیئت‌امنا مسجد بغدادی در تشریح این سبک از عزاداری اضافه کرد: عزاداران به‌صورت حلقه‌وار گرد هم جمع می‌شوند و به‌صورت قطاری حرکت می‌کنند و مدور می‌شوند، بعد که دور هم جمع شدند به یک سبک خاصی با همان روشی که گفتم روی پا می‌ایستند و یک نفر به‌عنوان مداح یک سری اشعار خاصی است که در بزرگداشت و مدح حضرت اباعبدالله زمزمه می‌کند و بقیه عزاداران هم‌زمان با سینه‌زنی به مداح جواب می‌دهند.

 نوای حَسِین از مسجد بغدادی شیراز
 
 مرزبان در پایان خاطرنشان کرد: بعد از اینکه اشعار تمام شد، مجدداً همان حلقه تشکیل می‌شود و با نام نامی حضرت اباعبدالله تمام می‌شود و در پایان مراسم با قرائت دعا و توزیع اطعام مجلس به پایان می‌رسد.
 
 انتهای خبر/۲۲۴۲۲۴

برچسب ها: عزاداری ، سنتی ، شیراز ، بغدادی ، مسجد
نظرات بینندگان